رونمایی از پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازگشت Back
رونمایی از پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
 
مسعود نجابتی  طراح پوستر جشنواره درباره طراحی نوشته است: 
این پوستر در دسته‌بندی پوسترهای تایپوگرافی قرار می‌گیرد و نوشتار علاوه بر رسالتی که بر عهده دارد با تبدیل شدن به یک فرم متناسب با محتوا در ترکیب بندی پوستر به عنوان یک اثر تجسمی مستقل و با هویت، سعی بر برقراری ارتباط لازم و ماندگاری در ذهن مخاطب را دارد. 
اصولاً در این موارد که حروف در قامتی مستقل و متفاوت در صفحه ظاهر می‌شود، بیان تصویری آن تقویت و ویژگی و امتیاز دیگری برای نوشته هم محسوب می‌شود. به عبارتی اثر تایپوگرافی هم خوانده می‌شود و هم دیده می‌شود؛ به اعتبار استفاده از نمادهای الفبایی، حداقل برای مخاطبان خاص خواناست و بر حسب برخورداری از ریخت و فرمی خاص، یک تصویر است. همچنین این قیافه خاص به نوشته تشخص می‌دهد و این تشخص منطبق بر منطقی ست که از ماهیت هنرهای تجسمی اخذ شده و برای مخاطب معنا پیدا می‌کند و یک رابطه ارگانیک با محتوا ایجاد می‌شود.
بسیاری اوقات به دلیل گستردگی و یا پیچیدگی موضوع، اتخاذ این شیوه بهترین گزینه برای نیل به مقصود است. آنگاه که قرار است قلمرو وسیع و گوناگونی هنرهای تجسمی را در یک کادر محدود نمایش داد، توسل به مبانی هنرهای تجسمی و استفاده از فرم‌های آشنای خط، نقطه و سطح و اشکال هندسی چون مریع و دایره و مثلث و رنگ‌های اصلی و بافت که در همه هنرهای تجسمی به نوعی حضور دارند و فصل مشترک همه رشته‌ها هستند آن هم در قالب کلمه فجر که اسم و هویت این جشنواره است، تا حد زیادی توقعاتی را که از یک پوستر می‌رود برطرف نماید. 
هر چند این اتفاق را قبل‌تر هم در طراحی پوستر فجر تجربه کرده ام ولی سعی کردم در تکمیل کار قبلی نسخه دیگری از ظرفیت و قابلیت‌های خط فارسی را در قالب فرم‌های هندسی بررسی و نمایش دهم و تا حدود زیادی به سادگی و اختصار در طراحی کلمه با استفاده از حداقل عناصر بصری برسم.