نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر برگزار شد/ تاکید بر گسترش تعامل، هم‌افزایی و خلق هویت مشترک بازگشت Back
 
 
نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور مدیران کل تجسمی، نمایشی و موسیقی و دبیران جشنواره‌های هنری فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، امیرحسین سمیعی، مدیرکل موسیقی، امیر عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مهدی حامدسقایان، دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، رضا مهدوی، دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جعفر واحدی، دبیر اجرایی این رویداد هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
لزوم شکل‌گیری هویت مشترک
 
در این نشست، محمد خراسانی‌زاده، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: اینجا موزه هنرهای معاصر تهران است و نه صرفا موزه هنرهای تجسمی معاصر. امیدوارم همه کمک کنیم تا بستر مناسبی برای ظهور و بروز هر آنچه که ذیل هنر معاصر جای می‌گیرد، باشد.
 
او افزود: جمعی که اکنون در کنار هم نشسته‌اند، مسئولیت خطیری بر دوش‌شان است و هر تصمیمی که بگیرند در سطح کشور جاری و ساری خواهد شد. در دنیا یک جام جهانی و یک المپیک داریم. جام جهانی مخصوص فوتبالی‌هاست اما المپیک برای همه رشته‌هاست. تصور کنید در سینما کوچکترین جوایزی که از سوی سینماگران کسب می‌شود، مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما در تجسمی، هنرمندان ما حتی اگر در دوسالانه مهمی مانند ونیز که المپیک هنر دنیاست نیز شرکت کنند، حضورشان بازتاب چندانی در فضای رسانه‌ای کشور نمی‌یابد. یکی از دلایل این وضعیت این است که چنین جمعی دور هم ننشسته تا به این موضوع فکر کند که چه باید کرد تا شرایط به سمت بهبود رود.
 
خراسانی‌زاده بیان کرد: باید به این فکر کنیم که چگونه جشنواره‌های هنری فجر از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار خواهند شد تا چه از حیث تصویری، چه به لحاظ مفهومی و چه از وجه سیاستگذاری دارای نقاط مشترکی باشند. اگر همه به این جمع‌بندی برسیم که جشنواره‌ فجر قله کارهای ماست و سایر جشنواره‌ها در دامنه آن جای می‌گیرند، باید طبق همین جمع‌بندی سیاستگذاری و اقدام کنیم. در نهایت لازم است همه بکوشیم تا بتوانیم در مسیری مشترک گام برداریم.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: بحمدالله امسال جشنواره‌ای در سطح بسیار بالا و در گستره‌ای وسیع درحال برگزاری است که باید از تلاش‌های همه عزیزان دست‌اندرکار سپاسگزاری کنم. دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال ۲۲ دبیر و ۶۰ داور را در کنار خود دارد و بیش از ۱۰۰ نفر نیز به عنوان عوامل اصلی در سطح اول جشنواره مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این، ۳۲ دبیر نیز در بخش «تجسم هنر» یا فجر استان‌ها کنارمان حضور دارند. در زمینه اهدای جوایز جشنواره‌های فجر اگر به این جمع‌بندی برسیم که از آثار ارزنده هنرمندان تجسمی استفاده کنیم، اتفاقی بسیار خوب و تصمیمی ماندگار خواهد بود که باعث می‌شود که اقتصاد هنر گامی رو به جلو بردارد.
 
مدیرکل هنرهای تجسمی یادآور شد: در زمینه مردمی‌سازی جشنواره‌های هنری فجر که بسیار هم با آن موافقم، نگاه بنده این است که هرچه کارها حرفه‌ای‌تر باشد، علاقه‌مندان استقبال بیشتری از جشنواره خواهند داشت. برای مثال، اکنون در سینما مردم برای چه کاری حاضرند در صف بایستند تا بلیتش را تهیه کنند؟ کاری که از نظر حرفه‌ای بالاتر باشد. مسئله این است که ما چگونه یک کار حرفه‌ای را به مردم برسانیم؟ چالش فعلی ما این است که کار حرفه‌ای به دست مردم نمی‌رسد. بدون شک هرچه کار حرفه‌ای‌تر باشد، برای مردم هم جذاب‌تر است.
 
استادیار دانشگاه شاهد خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از مسائل ما این است که صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای ملی و فراگیر، اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به صورت زنده پخش می‌کند اما در ارتباط با سایر جشنواره‌های هنری فجر، چنین روندی را شاهد نیستیم. از سوی دیگر، سایر جشنواره‌های فجر به اندازه سینما در تبلیغات شهری جایگاه ندارند. این‌ها مسائلی است که باید به حل آن فکر کنیم. بنابراین، اصل شکل‌گیری این جلسه به منظور برقراری تعامل جهت حرکت در مسیری است که می‌توانیم ابتدای آن را در جشنواره‌های فجر امسال بپیماییم و در عین‌حال همتی برای تداوم مسیر در سال بعد داشته باشیم.
 
جشنواره‌های فجر از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌برداری کنند
 
در بخش دیگری از این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی بیان کرد: فکر می‌کنم لازم است به طرح موضوعاتی بپردازیم که از حیث تناسب با بودجه فعلی‌مان قابلیت اجرا داشته باشند. بدین معنا، باید براساس داشته‌هایمان بیندیشیم و مباحث‌مان در عمل امکان نتیجه‌بخشی و عملیاتی شدن را داشته باشد. با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه بودجه داریم، باید در حد توان بهترین اقدام ممکن را انجام دهیم.
 
این مدیر هنری عنوان کرد: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی و ارتباط دبیران محترم جشنواره‌های فجر با یکدیگر است. تبادل فکر و اندیشه میان دبیران و دست‌اندرکاران جشنواره‌های فجر می‌تواند بسیار موثر باشد و باب همکاری‌ها و تعاملات مشترک را فراهم کند. فکر می‌کنم امسال هر سه جشنواره می‌توانند توسط یک تیم پژوهشی مورد رصد و ارزیابی قرار گیرند تا نقاط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. بدون شک، نتایج این ارزیابی در آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.
 
نظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکید ما بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر است و اساسا ارزش جشنواره هم به حرفه‌ای بودن آن است. از این‌رو باید تا حد امکان سطح جشنواره‌های فجر را ارتقا بخشیم. کما اینکه ما در جشنواره‌های استانی‌مان مدام به داوران تاکید می‌کنیم که کارهای خوب و استاندارد را انتخاب کنند.
 
او با اشاره به زمینه‌های مشترکی که می‌تواند هدف تعامل جشنواره‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر قرار گیرد، افزود: ما اکنون در زمینه زیباشناسی تئاترهای روی صحنه دچار ضعف هستیم. حوزه تجسمی می‌تواند در این زمینه استادان خود را به ما معرفی کند تا از آنها کمک بگیریم. یا در زمینه به‌سازی تندیس‌هایی که در فجر اهدا می‌کنیم نیز می‌توانیم از ظرفیت هنرمندان تجسمی بهره ببریم. همچنین می‌توانیم تعاملات مشترک و مشابهی را با دوستان‌مان در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم. باید کاری کنیم که جشنواره‌های فجر بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌برداری کنند تا در نهایت، شاهد برگزاری رویدادهایی شکیل و شایسته در همه بخش‌ها باشیم.
 
نظری خاطرنشان کرد: موارد مهمی که در این جلسه مطرح و مورد جمع‌بندی واقع می‌شود، باید در سند ملی هم آورده شود؛ چراکه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی که جنبه بالادستی دارد مورد تصویب قرار می‌گیرد، سپس از سوی ریاست محترم جمهوری به وزارت فرهنگ ابلاغ می‌شود و در نهایت، ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.
 
قابلیت موسیقی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ هنرهای‌ نمایشی و تجسمی
 
در بخش دیگری از این نشست، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی در سخنانی عنوان کرد: در موسیقی ظرفیت لازم برای تعریف کارهای مشترک با عرصه‌های نمایشی و تجسمی وجود دارد. برای مثال، ما به تازگی یک رکوئیم ساخته‌ایم که شاید بتوانم بگویم جانانه‌ترین کاری است که در حوزه موسیقی برای غزه ساخته شده است. این موسیقی مضمون و حال و هوایی متناسب با مقاومت دارد و با ابعاد بزرگی که برای ارکستر آن درنظر گرفته شده، کار جامعی به شمار می‌آید. می‌توان برای این رکوئیم، فرم نمایشی و تجسمی درنظر گرفت؛ زیرا هم فرم‌پذیر و هم نمایش‌پذیر است و ارکستر ملی سمفونیک هم می‌تواند به راحتی آن را اجرا کند.  
 
او با اشاره به حضور رضا مهدوی به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: با شناختی که از استاد رضا مهدوی عزیز دارم، باید بگویم که ما در اداره کل موسیقی به ایشان تکیه می‌کنیم. در باب کارهایی که می‌تواند به واسطه اجماع ظرفیت‌های مشترک میان موسیقی، تجسمی و تئاتر صورت پذیرد نیز هر کمکی که نیاز باشد دریغ نخواهیم کرد. گروه‌هایی که در جشنواره موسیقی می‌درخشند، از سوی استاد مهدوی شناسایی می‌شوند و با تکیه بر این ظرفیت می‌توان کارهای مشترکی را برای اجرا در آئین‌های افتتاحیه‌ و اختتامیه‌ جشنواره‌های فجر تعریف کرد.
 
تاکید بر حرفه‌ای شدن جشنواره‌‌های فجر
 
در بخش دیگری از این نشست، امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: برگزاری چنین نشستی را باید به فال نیک گرفت. به اعتقاد من چند چالش وجود دارد که از هم‌اکنون باید برای سال آینده به آنها فکر کنیم. نخست، بحث آئین‌نامه و اساس‌نامه برای برگزاری رویدادهای فجر است. در جشنواره‌های اول، دوم و سوم تجسمی، آئین‌نامه‌ای شکل گرفت تا جشنواره هنرهای تجسمی فجر به محل حضور حرفه‌ای‌ها بدل شود. همان اتفاقی که در فجر سینمایی می‌افتد. از ابتدا قرار نبود تعداد آثار حاضر در این رویداد زیاد باشد. قرار بود بهترین‌ها به جشنواره تجسمی فجر بیایند و با هم رقابت کنند تا دیده شوند. اکنون شاهد چنین روندی نیستیم و جشنواره هنرهای تجسمی فجر به رویدادی عادی تبدیل شده است. مثل تمام رویدادهای تجسمی که در طول سال شاهد برگزاری‌شان هستیم. این چالش باید در آئین‌نامه مورد بررسی قرار گیرد. اکنون جشنواره‌های دانشجویی، تجربی و...
 
به حد کافی در کشور برگزار می‌شوند و خوب است که برآیند آنها و نفرات منتخب‌شان به جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کنند تا رقابتی حرفه‌ای شکل بگیرد.
او افزود: من در این دوره از بسیاری از استادان هنرهای تجسمی درخواست کردم تا در بخش مسابقه شرکت کنند و خوشبختانه این اتفاق رقم خورد و اینک شاهد حضور استادانی سرآمد در فجر شانزدهم هستیم که آثارشان را برای رقابت در کنار جوان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند. ممکن است انتقاد شود که حضور استادان در کنار جوانان باعث می‌شود که آنها جوایز را به خود اختصاص دهند اما از نظر من اشکالی ندارد.
 
عبدالحسینی عنوان کرد: چالش دیگری که باید در آئین‌نامه فجر درباره آن تصمیم بگیریم این است که آیا فجر، فجر انقلاب است؟ به این معنا که باید تمامی آثار حاضر در آن از مضامین انقلابی برخوردار باشند یا فجر ایران است که در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود؟ مثلا اگر قرار است فجر سینمایی برگزار شود، باید همه فیلم‌ها دارای موضوعات انقلابی یا دفاع مقدسی باشند یا آثار اجتماعی هم در آن جایگاه دارند؟ یکی از دلایلی که فجر سینمایی، جشنواره‌ای مردمی به شمار می‌آید، این است که ژانرها و گونه‌های مختلف در آن دیده می‌شوند و این‌گونه گستره زیادی از مخاطبان را به خود جذب می‌کند.
 
دبیرکل فجر شانزدهم یادآور شد: ما در جشنواره تجسمی فجر، بخش ویژه «قله‌ها» را داریم که مضامینی چون غزه، ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، شکوه ایران، جشن‌های ملی و... را دربرمی‌گیرد و جایزه بزرگتری را هم به آن اختصاص داده‌ایم. بنای‌مان بر این است که در فجر شانزدهم، تجربه‌ها و دستاورهای هنری یک سال اخیر را گردهم آورده و به نمایش بگذاریم.
 
او ادامه داد: موسیقی، تجسمی و تئاتر می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و یک بیان هنری جدید را ایجاد کنند، کما اینکه تجربه‌های موفق گذشته حاکی از آن است که هرجا این سه کنار هم قرار گرفته‌اند، هم بهتر دیده‌ شده‌اند و هم از حیث اقتصادی شرایط بهتری را رقم زده‌اند. حداقل هم‌افزایی که امسال می‌تواند رقم بخورد این است که به یکدیگر کمک کنیم. در برنامه‌هایمان تیزرها و آنونس‌های همدیگر را پخش کنیم، پوسترهایمان را به اشتراک بگذاریم، زمان‌هایمان را طوری تنظیم کنیم که لازم نباشد وزیر محترم فرهنگ در یک روز برای افتتاح سه رویداد حضور یابد و فردای آن روز رسانه‌ها ندانند که باید به کدام رویداد بپردازند. این حداقل‌ها را می‌توانیم با هم‌افزایی و همراهی لازم رقم بزنیم و به این ترتیب، روند مناسبی را برای برگزاری جشنواره‌های هنری فجر ایجاد کنیم.
 
عبدالحسینی مطرح کرد: یکی از تعاملاتی که می‌توان رقم زد این است که جوایزی را که در جشنواره‌های مختلف فجر اهدا می‌کنیم، از آثار هنرمندان تجسمی انتخاب کنیم. تدبیری هم داریم برای اینکه اگر کسی خواست اثر هنری را بفروشد، موسسه‌ای باشد که آن را به صورت نقد از هنرمند خریداری کند. این امر می‌تواند به رونق اقتصاد هنر منجر شود. اگر قرار است در حوزه هنر بدرخشیم، باید در بازارهای جهانی شناخته شویم و برای این منظور لازم است بسترهای مناسب را مهیا کنیم.
 
این هنرمند گفت: یکی از تدابیر ما برای بهتر دیده شدن جشنواره هنرهای تجسمی فجر در میان مردم این است که امسال در میدان ولی‌عصر(عج) پوسترهای ادوار گوناگون جشنواره‌های هنری فجر را به نمایش بگذاریم. به ویژه از این حیث که پوستر یکی مهم‌ترین اجزای برگزاری یک رویداد هنری است و کمک می‌کند که رویداد فجر بهتر دیده شود.
 
عبدالحسینی عنوان کرد: از آنجا که جشنواره‌های متعددی در عرصه تجسمی برگزار می‌شود (ازجمله جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که بستری برای ظهور و بروز استعدادهای هنری جوان به شمار می‌آید) قرارمان بر این است که بتوانیم منتخبان جشنواره‌ها را هم در فجر تجسمی داشته باشیم. اقتضای جشنواره هنرهای تجسمی فجر اقتضایی حرفه‌ای است و نمی‌توانیم سطح جشنواره را پایین بیاوریم اما می‌توانیم راهکاری بیابیم که مبتنی بر آن محصولات فرهنگ‌محور را برای مردم تولید کنیم.
 
دبیرکل فجر شانزدهم یادآور شد: امسال از چهره‌های دانشگاهی بسیاری در ترکیب دبیران و داوران فجر بهره‌ برده‌ایم. افزوده شدن بخش علمی که در آن به معرفی پایان‌نامه‌های تجسمی برتر مقطع ارشد و دکتری که در یک سال اخیر دفاع شده‌اند، می‌پردازیم،‌ به معنای کاربردی کردن جشنواره و برقراری ارتباط میان جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه‌ای است. همچنین اضافه شدن بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی به فجر شانزدهم از این‌رو بود که احساس کردیم بهترین بستر برای ترویج و تبیین هنرهای تجسمی، فیلم است؛ زیرا رسانه‌ای است که مردم با آن آشنایی کامل دارند.
 
Khaji Mohammad Ravabet Omomi Markaz, [15/10/1402 05:52 ب.ظ]
از حیث اتخاذ تدبیری که به واسطه آن مردم با جشنواره فجر ارتباط برقرار کنند و جشنواره به سمت مردمی شدن حرکت کند، می‌توانم به افزوده شدن بخش‌هایی چون طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند اجتماعی، پوسترهای میدانی ادوار فجر و... اشاره کنم که گام‌هایی در این راستا هستند.
 
عبدالحسینی در بخش پایانی اظهارات خود یادآور شد: این جلسات باید شکل بگیرد تا هم‌افزایی‌ها محقق شود. آن بخش از هماهنگی‌ها را که می‌شود در جشنواره امسال رقم زد، پیش ببریم و بخش‌هایی که به امسال نمی‌رسد را به فجر سال آینده موکول کنیم. برای این منظور، لازم است پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره‌های فجر، این جلسات مجددا شکل بگیرد تا بتوانیم آئین‌نامه جشنواره‌های هنری فجر را به بهترین شکل ساماندهی کنیم.
 
برگزیدگان جشنواره‌ها به موسیقی فجر بیایند
 
در بخش دیگری از این نشست، رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سخنانی بیان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی از این حیث که می‌تواند کمک کند تا جشنواره‌های هنری فجر به یک مای واحد و حرفی مشترک برسند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
او افزود: اکنون یکی از دغدغه‌های محوری ما این است که به جای واژه پاپ، از تعبیر پاپ ایرانی استفاده کنیم که براساس هویت خانواده ایرانی اسلامی شکل می‌گیرد. معتقدیم که شان موسیقی پاپ ما باید متناسب با هویت خانواده ایرانی اسلامی باشد.
 
مهدوی عنوان کرد: آرزوی ما این است که برای هرگونه موسیقی یک جشنواره در طول سال داشته باشیم و خروجی این‌ها به جشنواره موسیقی فجر به عنوان جشنواره جشنواره‌ها راه پیدا کند. این‌گونه نباشد که دبیر جشنواره موسیقی فجر دغدغه این را داشته باشد که اگر فراخوان فجر را منتشر کند، چه کسانی در آن شرکت می‌کنند و چه کسانی شرکت نمی‌کنند. اگر در طول سال جشنواره‌های مختلفی داشته باشیم، در این صورت ابتکار عمل و انتخاب‌های بهتری را برای جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت.
 
اهمیت مردمی‌سازی جشنواره‌های هنری فجر
 
در بخش دیگری از این نشست، مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سخنانی عنوان کرد: اگر امکانی فراهم شود تا هر سه جشنواره بودجه‌ای داشته باشند و بتوانند کاری مشترک برای غزه انجام دهند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. کاری که در آن هم موسیقی وجود داشته باشد، هم تئاتر  و هم هنرهای تجسمی. این می‌تواند به یک پرفورمنس یا هنر محیطی تبدیل شود و یک حرکت اجتماعی خوب را در سطح شهر به وجود آورد و بر شور و نشاط دهه فجر بیفزاید. همچنین اگر بتوانیم یک پیاده‌راه را در فضایی مانند بلوار کشاورز سازماندهی کنیم که در آن نمایش‌های خیابانی، آثار موسیقی و تجسمی اجرا شود، نمایشگاه بزرگی از هنر انقلاب شکل خواهد گرفت.
 
او ادامه داد: بیشتر کارهای ما در فضایی بسته اتفاق می‌افتد که بخش فرهیخته جامعه مخاطب آن است. در این شرایط عامه مردم از ما دور می‌شوند، کما اینکه بخشی از هنرمندان هم خود را جدا کرده‌اند. ما باید برای گوش‌هایی که شنوا نیستند برنامه‌ریزی و برای جامعه، فرهنگ تولید کنیم. بسیاری از کارها ممکن است هزینه زیادی نداشته باشد و با یک طراحی ساده امکان عملیاتی‌سازی آن فراهم شود؛ مثل نورپردازی تئاتر شهر در روزهای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فجر.  همچنین گروه‌های موسیقی و هنرمندان تجسمی می‌توانند در محوطه تئاتر شهر اجرا داشته باشند. بنابراین می‌توانیم با بودجه کم و طرحی خوب، پویش مردمی ایجاد کنیم.
 
این هنرمند عنوان کرد: اگر بتوانیم توده مردم را درگیر جشن انقلاب ساخته و فضای جشنواره‌ها را از حالت دولتی خارج کنیم، اتفاقات به مراتب بهتری رخ خواهد داد. یکی از چالش‌های کنونی ما دولتی شدن هنر است؛ هنر باید مردمی شود. چرا پیاده‌روی اربعین اینقدر خوب برگزار می‌شود؟ چون مردمی است. مردم باید بدانند در عرصه فرهنگ و هنر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و این آگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نباید دور جشنواره تئاتر، موسیقی و تجسمی انقلاب اسلامی دیوار کشیده شود، بلکه باید عمومی‌تر و در ابعادی بزرگ‌تر به مسائل نگاه کرد. باید مردم را هرچه بیشتر درگیر فجر کنیم. شعار جشنواره ما، امید، نشاط و همدلی است و باید بتوانیم چنین حس و حالی را برای مردم به وجود بیاوریم.
 
حامدسقایان تصریح کرد: جشنواره فجر، جشن هنر انقلاب است و باید رویکرد مردمی داشته باشد. اگر رویکرد مردمی داشته باشیم، می‌توانیم همه شاخه‌های هنری را ذیل فجر جای دهیم. مشکل اساسی ما بودجه است. اکنون مدارس آمادگی بسیار خوبی برای ورود به جشنواره‌ها دارند. بخش دانشجویی هم بسیار مهم است و این گروه‌ها وقتی در کنار حرفه‌ای‌ها قرار بگیرند، چیزهای زیادی را می‌آموزند. یکی از مشکلات ما نبود پلی میان بخش دانشگاهی و حرفه‌ای است. جشنواره می‌تواند موقعیت خوبی برای کارورزی دانشجویان باشد.
 
دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: ما همه به یک زبان صحبت می‌کنیم اما روش‌هایمان با هم متفاوت است. امیدوارم تعامل و ارتباطات میان جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی افزایش پیدا کند و حداقل برای مواردی چون طراحی پوستر تئاتر فجر بتوانیم از ظرفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهره‌ بگیریم.
 
او در پایان گفت: اگر شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که جشنواره‌های موسیقی، تئاتر و تجسمی مثل جشنواره فیلم فجر ردیف بودجه ثابتی داشته باشند، بخش عمده‌ای از مشکلات‌مان حل می‌شود. درحال حاضر وضعیت بودجه‌ای‌مان مبهم است و گاهی جشنواره تمام می‌شود و تازه بودجه‌ها اختصاص پیدا می‌کنند و متوجه می‌شویم چقدر بودجه داشته‌ایم.
 
هنرهای تجسمی با کمبود دیوار مواجه است
 
در بخش پایانی این نشست، مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سخنانی بیان کرد: برایم جالب است به رغم اینکه قدمت جشنواره‌هایمان با هم متفاوت و تجسمی فجر از سایر فجرها جوان‌تر است، اما مسائل و مشکلات هر سه جشنواره با هم مشترک است. به نظرم باید انقلابی در فرهنگ و در نگاهی که وزارت ارشاد به جشنواره‌های فجر دارد، رخ دهد. نگاه بیش از نیمی از جامعه به جشنواره‌های فجر است؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از جشنواره‌های هنری دیگر به دلایلی چون کمبود بودجه تعطیل شده‌اند. باید به این بستر کمک شود تا کمتر آسیب ببیند.
 
او افزود: ما امسال تلاش بسیاری کردیم تا فضای پیشین جشنواره تجسمی فجر را بشکنیم و خوشبختانه این اتفاق رقم خورد. اکنون چه از لحاظ تعداد شرکت‌کننده و چه از حیث کیفیت کارهایی که به جشنواره رسیده است، وضعیت خوبی داریم. وقتی با تیم داوری و دبیران صحبت می‌کنم، همه می‌گویند که کارهای امسال به لحاظ کیفی چندین برابر بهتر از دوره‌های قبل هستند.
 
زنده‌روح کرمانی عنوان کرد: امسال سعی کردیم فضایی دوستانه را با حضور هنرمندان ایجاد کنیم. باید به هنرمندان احترام بگذاریم و امسال کوشیدیم این اتفاق بیش از پیش رخ دهد. جشنواره تجسمی فجر شانزده سال قدمت دارد و در این شانزده سال، هشت دبیر به خود دیده است که این اصلا اتفاق خوبی نیست. جشنواره فجر باید از ثبات بیشتری برخوردار باشد. عدم ثبات باعث می‌شود که دبیرکل نتواند تفکر خود را به صورت کامل اجرا کند. فضایی که امسال ایجاد شده شرایط بسیار مناسبی را برای دوره آینده جشنواره تجسمی فجر فراهم می‌آورد.
 
دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: مشکل کنونی ما کمبود دیوار است و در فجر امسال به دنبال دیوار هستیم تا بتوانیم آثارمان را چیدمان کنیم. اساسا مشکل هنرهای تجسمی دیوار است. سال‌های سال است که می‌گوییم هنرهای تجسمی به دیوار نیاز دارد. امیدوارم سال آینده قدری راحت‌تر و در شرایط بهتری درباره جشنواره‌های هنری فجر صحبت کنیم.
 
تاریخ خبر:  1402/10/16