بازدید معاون امور هنری از دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر / سالاری: دیدن نام برخی داوران در این دوره از جشنواره مایه مباهات است بازگشت Back
 
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با دبیران و مدیران بخش‌های مختلف این رویداد هنری دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمود سالاری، معاون امور هنری در جریان این بازدید ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تبریک سالروز میلاد نورانی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: باید از آقای سیدعباس میرهاشمی یاد کنم که در دو سال گذشته به عنوان دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر تلاش زیادی کرد و زحمات بسیاری را متحمل شد. همچنین باید از آقای محمد خراسانی‌زاده مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی هم تشکر ویژه‌ای داشته باشم که برای برگزاری این جشنواره اهتمام کرد. به عقیده من انتخاب آقای امیر عبدالحسینی برای جشنواره شانزدهم انتخاب شایسته‌ای بود و  مایه خرسندی است.
 
سالاری افزود: متاسفانه برخی پنجه به حوزه فرهنگ و هنر می‌کشند و چنگ و دندان نشان می‌دهند اما کسانی که به میدان می‌آیند، واقعا ایثار می‌کنند. از تمام استادانی که پذیرفتند تا در کنار ما باشند و این جشنواره برگزار شود، بسیار ممنون و سپاسگزارم. در این میان، حضور برخی داوران مایه مباهات است و عنوانشان تاریخ زنده هنر است. جشنواره هر دوره برگزار می‌شود، اما اینکه با چه متر و معیاری برپا شده و چه داورانی در آن حضور دارند مهم و مایه افتخار است. امیدوارم خداوند به کار ما برکت بدهد؛ چراکه دویدن بیهوده زیاد است اما باید اخلاص و اخلاق پشت کار باشد تا خروجی مناسبی حاصل شود.
 
معاون امور هنری وزارت فرهنگ با اشاره با اهمیت محتوا در هنرهای تجسمی افزود: هنرهای تجسمی ما باید به حال و هوای محتوامحوری بازگردد که در گذشته از آن برخوردار بود. زمانی هنرهای ما کاربردی بود، مردم در زندگی روزمره خود جلوه‌های آن را می‌دیدند و دائم با مفاهیم آن سروکار داشتند، اما این دوره گذشته و امروز هنرهای تزئینی وارد عرصه شده است. به نظرم باید هنرهای تجسمی به زندگی ما بازگردد. شاید لازم باشد که انقلابی در این زمینه انجام شود. چه بهتر که پیوندها دوباره برقرار شود و این مرزبندی‌ها میان بخش‌های گوناگون هنر از بین بروند. به نظر می‌رسد که ایجاد چنین بافتی میان هنرها می‌تواند در جشنواره تجسمی فجر اتفاق بیفتد.
 
سالاری عنوان کرد: ما در سال‌های آینده می‌توانیم مرزهای موجود در برخی از بخش‌ها را از میان برداریم و بخشی را ایجاد کنیم که در قالب آن، گرافیک، طراحی حروف و حتی خوشنویسی در یک اثر هنری دیده شود. همچنان که در دوره‌ای، نگارگری و نقاشی ما از چنین رویکردی وجود بهره‌مند بودند. معتقدم که این قسم تفکیک‌های هنری به تقلید از فضای هنر غربی صورت پذیرفته است. 
 
در ادامه این نشست، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری فجر شانزدهم، امیر عبدالحسینی، دبیرکل این رویداد هنری، مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری، جعفر واحدی، دبیر اجرایی، مسعود نجابتی، عضو شورای سیاست‌گذاری و داور بخش طراحی‌فرهنگ‌محور و سیدمسعود شجاعی طباطبایی، داور بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره شانزدهم، ضمن ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام‌شده، نکات و نظرات خود در راستای برپایی هرچه شایسته‌تر این رویداد بیان کردند.

 

تاریخ خبر:  1402/10/13