واحدی: وظیفه سنگینی بر دوش داریم تا هنرهای تجسمی را به خانه‌های مردم ببریم بازگشت Back
 
جعفر واحدی، دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: برای اینکه بتوانیم هنرهای تجسمی را به خانه‌های مردم ببریم، وظیفه سنگینی بر دوش داریم.
 
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فجر تجسمی، رویدادی سالانه در مقیاس ملی است که شرکت‌کنندگان آن در بخش‌های گوناگونی چون عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، کارتون و کاریکاتور، خوشنویسی، طراحی، تصویرسازی و... به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. امسال چند بخش تازه برای نخستین بار به ساختار جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شده است.
 
 
جعفر واحدی دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بخش‌های جدید افزوده شده به این دوره از جشنواره به خبرنگار تجسمی فارس گفت: امسال با توجه به نیازی که در حوزه هنرهای تجسمی احساس شد، بخش‌های مختلفی ازجمله دیوارنگاری شهری، پوسترهای محیطی و فیلم‌های مستند تجسمی به فجر تجسمی افزوده شده‌اند. ما معتقدیم باید به بخش‌هایی که کامل‌کننده فرآیند محتوا و اقتصاد هنر هستند در جشنواره فجر که بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی کشور محسوب می‌شود، توجه کنیم.
 
 
او افزود: هنرمندان تجسمی مانند هنرمندان رشته‌های دیگر شناخته شده نیستند؛ بنابراین عموم مردم با آن‌ها و کارهایشان آشنایی ندارند. به همین دلیل، وظیفه سنگینی بر دوش ما است تا هنرهای تجسمی را به خانه‌های مردم ببریم. در بخش فیلم‌های مستند تجسمی به موضوعات مرتبط به هنرهای تجسمی و هنرمندان این حوزه پرداخته شده است. همچنین در بخش دیوارنگاری شهری، شهرداری تهران را دخیل کرده‌ایم تا طیف‌های گسترده‌تری از هنرمندان بتوانند در جشنواره شرکت کنند و آثارشان در سطح شهر دیده شود.
 
 
دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه باید به هنرمندان برگزیده پس از اتمام جشنواره هم اهمیت داده شود، گفت: هرسال بسیاری از هنرمندان با آثارشان در جشنواره شرکت کرده و برگزیده می‌شوند اما عملا پس از پایان جشنواره به آن‌ها توجه چندانی نشده و در نهایت، آن‌گونه که باید دیده نمی‌شوند. امسال به‌واسطه رویکرد متفاوتی که اتخاذ شده است، تصمیم داریم راه را برای دیده شدن هنرمندان تجسمی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با آثارشان باز کنیم و در همین راستا بخشی را در سطح شهر تدارک ببینیم. بر این اساس، آثار توسط داوران دیده می‌شود و در نهایت، هرکدام که قابلیت اجرا داشته باشند، انتخاب خواهند شد.
 
 
او درباره حامی مالی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: شهرداری یکی از حامیان اصلی این دوره است که تفاهماتی با آن صورت داده‌ایم. همچنین با چند جای دیگر رایزنی‌های صورت گرفته است که تا هفته آینده نهایی می‌شود.
 
 
واحدی با اشاره به اهمیت هنرهای تجسمی یادآور شد: همانطور که دو و میدانی مادر تمام ورزش‌هاست، شاکله تمام هنرهایی که مشاهده می‌کنید، برگرفته از هنرهای تجسمی است. مغفول ماندن هنرهای تجسمی هنرهای دیگر را هم تحت شعاع قرار می‌دهد. بی‌شک هرچقدر به این هنر اهمیت داده شود به نفع رشته‌های دیگر هم خواهد بود. اگر تلاشی برای تقویت این هنر صورت نگیرد و آسیب ببیند، هنرهای دیگر از حیث سطح کیفی ضربه می‌خورند. تعداد هنرمندان هنرهای تجسمی از تمامی حوزه‌های هنری بیشتر است اما حمایتی که باید از آن صورت گیرد، رقم نمی‌خورد. حتی اگر وضعیت سالانه این حوزه چند درصد نیز ارتقا پیدا کند، برای ما قابل قبول است.
 
منبع: فارس
تاریخ خبر:  1402/10/21