چراغ شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران روشن شد بازگشت Back

آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه ۳» با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ، جمعی از هنرمندان و هنردوستان در مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا برگزار شد.
 
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عصر یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲ با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ در امور هنری و سینمایی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم، محسن شریفی مشاور اجرایی معاونت امور هنری، امین مویدی مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری فجر شانزدهم، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد هنری، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، شعیب حسینی‌مقدم قائم مقام سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و جمع دیگری از مسئولین و مدیران فرهنگی، دست‌اندرکاران جشنواره شانزدهم، هنرمندان و هنردوستان در مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا برگزار شد.
 
محمدعلی کشاورز، محمدحسین عطارچیان، عبدالحمید قدیریان، رضا بانگیز، سیدعباس میرهاشمی، بهمن عبدی، محمد خزایی، محمد روح‌الامین، نادر قشقایی، هاجر سلیمی‌نمین، محمدرضا شریف‌زاده، صابر شیخ‌رضایی، مهین‌دخت سالک مهدوی، خشایار قاضی‌زاده، مهران هوشیار، سعید محمودی ازناوه، بهرام عظیمی، محمدعلی سجادی، حجت‌الله عسگری، احمد عابدینی و... ازجمله هنرمندان حاضر در این آیین بودند. 
 
این مراسم که اجرای آن را بهرام عظیمی برعهده داشت، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط مسعود گرجی قاری بین‌المللی، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و نمایش کلیپی از غزه آغاز شد.
 
بهرام عظیمی در ابتدای مراسم با اشاره به جایگاه ویژه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: خیلی از بزرگان هنرهای تجسمی و هنرهای دیگر این‌جا جایزه گرفتند و کارهایشان به نمایش درآمد. کلاس و سطح موزه هنرهای معاصر تهران، ویژه است و باید قدر آن را بدانیم.
 
سپس امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم به عنوان اولین سخنران مراسم در سخنانی بیان کرد: دفتر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراهی چهره‌ها و سرآمدان هنرهای تجسمی آراسته و با حضور استادان هنر و هنرمندان شریف هنرهای تجسمی ایران اسلامی گشوده شد. سرآغاز این دفتر به «هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امید آفرین» اختصاص یافت تا ارزش‌های هنری برآمده از اندیشه خلاق و نگاه نوآور هنرمندان این رویداد بر دل پر امید نظاره‌گران آثارشان بنشیند و بر همدلی اهالی فضل و فرهنگ و دانش و هنر بیافزاید.
 
او ادامه داد: اقبال و استقبال کمی و کیفی اهالی هنرهای تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر جشنواره شانزدهم شد و در ادامه نیز حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت آن افزود تا دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر به شایستگی ارایه شود. ارسال ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور حکایت دارد.
 
عبدالحسینی عنوان کرد: در این میان ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد. در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارایه شده است.
 
این هنرمند با اشاره به حضور چهره‌های شاخص هنر در تهران و سایر استان‌ها و حضور بانوان هنرمند در تمام بخش‌ها، توضیح داد: افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر شمرده می‌شود.
 
دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: امروز این دفتر، سرشار از نقش و رنگ و طرح و حجم در پیش روی استادان، هنرمندان، دانشجویان، پژوهشگران و هنردوستان گسترده است تا آثار ارزشمندی در بخش‌ها و گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی معاصر را به نمایش بگذارد. آثاری که از ذهن پویا، نگاه نافذ، جان شیفته، دل پر نور و روح صیقل یافته هنرمندان تجسمی برآمده و با رنگ‌های بی‌کران بر دیوارهای نمایشگاهی جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران و مؤسسه فرهنگی هنری صبا خوش نشسته است.
 
او اظهار کرد: مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده تا شروع جشنواره به نام بزرگان هنر مزین شود؛ مفاخری که در ادوار گذشته نشان عالی جشنواره را دریافت کرده‌اند و یا در این دوره و دوره‎های بعد، جشنواره هنرهای تجسمی مفتخر خواهد بود که نشان عالی فجر را دریافت خواهند کرد.
 
عبدالحسینی افزود: در این بخش ۷۰ اثر از ۵۵ ستاره درخشان هنر از گنجینه موزه هنرهای معاصر رخ نموده و زینت‌بخش جشنواره شانزدهم شده است. در ادامه نیز ۵ اثر از ۲ هنرمند صاحب‌نام و تأثیرگذاری به نمایش در آمده که به تازگی آسمانی شده‌اند تا یاد و نامشان در جشنواره شانزدهم جاری شود. زنده‌یادان جلال شباهنگی و منوچهر صفرزاده. روحشان شاد.
 
این هنرمند در پایان سخنانش گفت: بخش «آینه در آینه» که از ۲ سال گذشته با تدبیر سید عباس میرهاشمی دبیر کل چند دوره از جشنواره فجر به ساختار این رویداد افزوده شده، پس از مروری بر نقاشی‌های انقلاب در دوره چهاردهم و نمایش عکس‌های انقلاب در دوره پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته و ۹۸ پوستر از آن روزگار را شامل می‌شود.
 
سپس محمد خراسانی زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: در آستانه جشن‌های دهه فجر، با افتخار اعلام می‌کنم به بزرگترین جشن انقلاب اسلامی خوش آمدید. جشنواره هنرهای تجسمی فجر این‌جا وسعتی بی‌نظیر دارد چراکه این‌قدر پرتراکم و پرتلاطم است که قابل مقایسه با هیچ‌یک از رویدادهای هنری نیست. این ظرفیت پرشمار و بی‌نظیر امسال در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، خود را به خوبی نمایان ساخته است.
 
او بیان کرد: تاکید داشتیم جشنواره باید جشن مشترک همه هنرمندان با هر رویکرد، سلیقه‌ و ذائقه‌ای باشد و افتخار می‌کنم به دستان یکایک شما هنرمندان عزیز بوسه بزنم تا این امر محقق شود. همه با هم و در کنار هم، بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های متفاوت، خلاقیت هنرمندان پیشکسوت و جوانان را به نظاره بنشینیم.
 
خراسانی‌زاده با اشاره به صحبت‌های بهرام عظیمی درباره جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه هنرهای معاصر تهران یکی از پشتوانه‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر است و البته دیگر پشتوانه ما هنرمندانی هستند که در این جمع حضور دارند. این‌ها همه بخشی از کمیت‌هاست اما درباره کیفیت شما قضاوت کنید. از امیر عبدالحسینی تشکر می‌کنم که پای کار ایستاد تا با هم مسیری را شروع کنیم و آغوش‌مان برای عموم هنرمندان با هر طرز فکری که بخواهند زیر پرچم کشورشان کار کنند، باز است.
 
در بخش دیگری از این مراسم، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه حاضر شد و پس از نقل داستانی درباره اهمیت همدلی و دوستی در شرایط سخت، بیان کرد: کشور ما تحت اشغال نیست، اما دشمنانی دارد و ما در حال گذراندن شرایط تحریم هستیم. در چنین شرایطی ارزش واقعی همدلی‌ها و همراهی‌ها مشخص می‌شود. 
 
او ادامه داد: من این قصه را بهانه کردم تا از کسانی که سال گذشته در بحران، دست مجموعه وزارت فرهنگ، معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای تجسمی را گرفتند و همراهی کردند، تشکر کنم. به‌خصوص از برادر عزیزم سیدعباس میرهاشمی که سال گذشته دبیرکلی این جشنواره را برعهده داشت.
 
معاون امور هنری وزارت فرهنگ گفت: در حالی که همه تلاش می‌کنند فروغ جشنواره‌های انقلاب اسلامی را کمرنگ کنند، از تمام کسانی كه در این رویدادها شرکت کردند، تشکر می‌کنم. حضور تک‌تک کسانی که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند حال کسانی را به انسان می‌دهد که در بحران‌ها کشورشان را فراموش نکردند و همدلی‌ها را از یاد نبردند، دوست داشتن‌ها را زیر پا نگذاشتند و ایثار کردند تا امید را در میان مردم رواج دهند. 
 
سالاری همچنین اظهار کرد: از محمد خراسانی‌زاده، امیرعبدالحسینی و همه دبیران، داوران و کسانی که در جشنواره شانزدهم حضور یافتند، تشکر می‌کنم. فروغ در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به برکت حضور شمع وجود تک‌تک هنرمندانی است که در آن حضور دارند. این جشنواره متعلق به شخص و یا دولت نیست، بلکه چشم امید هنرمندان بسیاری است که از گذشته تا حال برای این نهال زحمت کشیدند و این درخت را شانزده‌ساله کردند. 
 
معاون امور هنری در پایان گفت: امیدوارم شاهد جشنواره‌ای باشیم که ریشه آن در ایران و ساقه و شاخ و برگش در تمام جهان سایه‌افکن باشد.
 
در ادامه، بهرام عظیمی نسبت به میزان جایزه‌های جشنواره واکنش نشان داد و گفت: ۱۴ سال پیش در جشنواره‌ای ۴ سکه جایزه گرفتم که ارزش آن ۴ میلیون تومان و بسیار زیاد بود و پارسال در جشنواره‌ای جایزه گرفتم که جایزه‌اش ۴ میلیون تومان بود و واقعا از این موضوع ناراحت شدم چون جایزه خیلی مهم است. از آقای سالاری و خراسانی‌زاده خواهش می‌کنم که جایزه جشنواره را افزایش دهید.
 
 
در ادامه، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره شانزدهم برای قرائت پیام محمود فرشچیان، هنرمند شاخص عرصه هنرهای تجسمی را خطاب به فجر شانزدهم روی صحنه آمد و گفت: بسیار مفتخرم که قرائت پیام استادی بزرگ نصیبم شد.
 
در متن پیام محمود فرشچیان آمده بود:
«به نام خداوند جان و خرد
هنرهای تجسمی گنجینه‌ ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ و هویت ایران اسلامی است. طراحان، نقاشان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرسازان، سفالگران و سایر هنرمندان عرصه طرح و نقش و حجم و تصویر، سنت‌های هنری گذشتگان را با نگاهی معاصر به تصویر می‌کشند و برای آیندگان ماندگار می‌کنند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان گسترده‌ترین جشنواره هنری کشور بستری است تا استادان هنر و جوانان هنرمند دستاوردهای هنری خود را ارایه و برگ دیگری به تاریخ شکوهمند فرهنگ ایران اسلامی افزون کنند. اکنون که این رویداد به شایستگی در گام شانزدهم خود قرار گرفته است، قدردان استادان، هنرمندان، دبیران، داوران و شرکت‌کنندگان آن هستم و دست تمام خادمین هنرهای تجسمی را به گرمی می‌فشارم. به ویژه برای جوانان هنرمند حاضر در این رویداد که در اعتلای این هنر شریف می‌کوشند سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم.»
 
در پایان مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه ۳» در نگارخانه‌های موزه افتتاح شد.
 
در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش آینه در آینه ۳، ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند به نمایش درآمده است. در این دو نمایشگاه که در تمامی نگارخانه‌های موزه برپا شده است، آثار هنرمندانی چون حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب الله آیت الهی، نصراله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و ... به نمایش گذاشته شده است.
 
گفتنی است که آیین گشایش نمایشگاه بخش‌های رقابتی جشنواره (طوبای زرین) و بازار هنر، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن جاری از ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.
 
تاریخ خبر:  1402/11/09