دیوارهای صبا با آثار هنرمندان فجر شانزدهم آذین‌ بسته شد بازگشت Back
 
آیین گشایش نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه امروز با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) برگزار شد.
 
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آیین گشایش نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه امروز با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمدحسین نیرومند مشاور امور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، محمد زرویی‌نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، جعفر واحدی دبیر اجرایی فجر شانزدهم و جمع دیگری از هنرمندان و هنردوستان در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) برگزار شد.
 
 
در جریان این مراسم، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی با حضور در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: جشنواره برپا شده است تا تاثیری واقعی در فضای هنر داشته باشد؛ بخواهیم یا نخواهیم، یکی از مولفه‌های اثرگذار در هنرهای تجسمی، آرت‌فرها، اکسپوها، حراجی‌ها و بازارهای هنر هستند؛ البته با توجه به رویکرد فرهنگی،  فرهنگ به هنر جهت‌دهی خواهد کرد.
 
 
رئیس شورای سیاستگذاری فجر شانزدهم ادامه داد: این نخستین بار نیست که بخش بازار هنر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر برپا می‌شود. در دوره‌های آغازین نیز بخش اکسپو را همزمان با برگزاری جشنواره داشتیم. نگاه کلی ما این است که اثر هنری باید بتواند بازار خود را پیدا کند. علاقه‌مند هستیم که پای نگارخانه‌ها به جشنواره هنرهای تجسمی فجر باز شود و در این زمینه فعالیت داشته باشند.
 
 
خراسانی‌زاده افزود: نمایشگاه تا پایان بهمن جاری برقرار خواهد بود. طبیعتا پربحث‌ترین بخش ما، بخش رقابتی است که حدود ٧٧١ اثر از بیش از ۵۰۰ هنرمند روی دیوارها رفته است. این در شرایطی است که چیدمان‌ها تک اثر شناخته می‌شوند. کیفیت آثار از نظر داوران بسیار خوب بود و اعتقاد داشتند که در طول پنج، ۶ سال گذشته چنین کیفیتی به چشم‌شان نخورده است. از این جهت می‌توان افتخار کرد که فجر هنرمندان تجسمی در قله خود ایستاده است.  
 
 
این مدیر هنری یادآور شد: رویکرد آثار رسیده به بخش فیلم‌‌های مستند هنرهای تجسمی نیز جریان‌سازی برای رونق مستندسازی در مسیر هنر است. 
 
 
او درباره حضور بخش دیوارنگاری‌ شهری در فجر شانزدهم خاطرنشان کرد: از میان دیوارنگاره‌های به نمایش درآمده یک اثرِ برگزیده خواهیم داشت که هزینه جایزه آن نیز بر عهده سازمان زیباسازی شهر تهران است و سه اثر برگزیده جشنواره نیز روی دیوارهای شهر تهران خواهند رفت.
 
 
محمدعلی رجبی دوانی، کاظم چلیپا، عبدالحمید قدیریان، سیدعباس میرهاشمی، مجتبی آقایی، بهمن عبدی، نادر قشقایی، خشایار قاضی‌زاده، مهران هوشیار، حسین عصمتی، مهین‌دخت سالک مهدوی، محمد روح‌الامین، صابر شیخ‌رضایی، محمدسعید نقاشیان، هاجر سلیمی‌نمین، سید شهاب‌الدین شکیبا، سید مصطفی زراوندیان، مجید محمدی و... از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.
 
 
در نمایشگاه بخش آزاد و قله‌های فجر شانزدهم، ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند، در بخش طراحی فرهنگ‌محور ۲۶ اثر از ۱۸ هنرمند، در بخش بازار هنر ۱۱۲ اثر از ۹۳ هنرمند و در بخش دیوارنگاری شهری، ۴۰ اثر از ۳۱ هنرمند به نمایش درآمده است.
 
 
گفتنی است که نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) تا ۳۰ بهمن جاری همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و در روزهای جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان خواهد بود.
تاریخ خبر:  1402/11/10