آثار عکاسان نسبت به دوره‌های دیگر پربارتر بود اما همه توان آنها نبود بازگشت Back
 
 به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سعید محمودی ازناوه، عکاس ایران‌شناس، متولد ۱۳۴۶ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی از مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی است. او دارای نشان درجه یک هنری در رشته عکاسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تاکنون بیش از چهل و پنج نمایشگاه انفرادی در کشورهایی چون ایران، فرانسه، کره جنوبی، سنگاپور، انگلستان، ترکیه، اسپانیا، فنلاند، آلمان و... برگزار کرده است. این مدرس عکاسی، برگزیده نهمین دوسالانه عکس ایران و دیگر مسابقات عکاسی بوده و به عنوان داور، در دهمین دوسالانه عکس ایران و بیش از چهل و پنج مسابقه عکاسی بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای حضور داشته است.
 
عضو هیئت موسس، عضو رسمی، رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسی میراث فرهنگی، عضو رسمی انجمن ملی عکاسی ایران، عضو رسمی انجمن عکاسی صنعتی و... از دیگر سوابق محمودی ازناوه است. او علاوه بر همکاری با مطبوعات گوناگون، در مقام مؤلف، آثار و کتاب‌های متعددی را در حوزه‌های ایرانشناسی، دانشگاهی و صنعتی منتشر کرده است.
 
محمودی ازناوه امسال نیز به عنوان دبیر بخش عکس شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این رویداد هنری حضور دارد. او به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره انتخاب داوران این بخش، فرایند داوری‌ها و آثار رسیده به جشنواره شانزدهم، توضیحاتی را ارائه کرده است.
 
این هنرمند عکاس درباره جشنواره شانزدهم و تفاوت آن با دوره‌های دیگر فجر تجسمی توضیح داد: اعتقاد ندارم بخش عکس جشنواره تجسمی فجر را مثلاً با جشنواره فیلم فجر مقایسه کنم، چراکه در سینما حرفه‌ای‌ها حضور پیدا می‌کنند و این‌جا، کار عکاس‌ها از این جهت سخت است که هر آن‌چه دارند را باید با رویکردی ملی ارائه کنند.
 
او درباره کیفیت آثار بخش عکس فجر شانزدهم بیان کرد: آثار این دوره نسبت به دوره‌های قبلی پربارتر بود و اگر بگوییم همه توان هنرمندان نبوده، درست است؛ همچنان که در هر جشنواره‌ای وضعیت به این صورت است و همه توان هنرمندان ارائه نمی‌شود.
 
محمودی ازناوه همچنین درباره نحوه انتخاب داوران بخش عکس «تجسمی فجر ۱۶» گفت: مدیریت این دوره از جشنواره به سمتی رفت که بتوانیم داورانی را برگزینیم که در کارشان تجربه دارند، شناخته‌شده‌تر هستند و نگاه‌شان رو به جلو و آینده است. من فکر می‌کنم این موضوع خیلی به ما کمک کرد. گزینش و انتخاب داوران در  بخش عکس به گونه‌ای بود که در همان پیشنهادهای اول‌مان، گروه داوران فعلی تشکیل شد.
 
او درباره حضور ساتیار امامی در ترکیب داوران بخش عکس شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز بیان کرد: ما به حضور داوری چون ساتیار امامی در فجر شانزدهم به عنوان یک فرصت نگاه کردیم. شاید روی تفاوت کار ساتیار که عکاس خبری شش‌دانگ و مستندساز خوبی است، حساب کرده بودیم و اتفاقاً جواب هم گرفتیم.
 
محمودی ازناوه تصریح کرد: توضیحی که لازم می‌دانم به جامعه هنری کشور بدهم، این است که ما نیازمند برگزاری رویدادهای هنری در کشور هستیم و این نیاز جامعه هنری اعم از نسل جوان و پیشکسوت‌ها است. باید به آیندگان پاسخگو باشیم در سالی که گذشت، ماحصل کارهایمان چه بوده است. هرچند در عکاسی و برای ثبت فریم‌ها به ویژه در حوزه‌های شهری و مستند اجتماعی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم اما در مجموع، «فجر» اتفاق خوبی را رقم زده است.
 
دبیر بخش عکس شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین درباره آثار رسیده به این بخش گفت: ما از آن‌چه که به دبیرخانه رسید، در شرایط فعلی راضی هستیم اما شاید نسبت به آن چیزی که باید باشد و انتظار ایده‌آلی که از یک جشنواره ملی با سابقه عکاسی همسوی با دنیا داریم، توقع‌مان بیشتر بود. البته هرچند انسان قانعی نیستم اما در مجموع، آثار بخش عکس، مطلوب بود. امیدوارم در آینده اجازه داشته باشیم هر اتفاقی را که در کشور می‌افتد را به عنوان یک عکاس به راحتی عکاسی کنیم.
 
او افزود: از آن‌جایی که ژانر عکاسی من بیشتر ایران‌شناسی بوده اما به عنوان یک عکاس همیشه برای ثبت کردن عکس از شهر تهران با مشکلاتی مواجه بوده‌ام و محل عکاسی برایم فراهم نبوده است.
 
محمودی ازناوه تاکید کرد: برخی اوقات خلاقیت ذهنی یک عکاس در کف پیاده‌روها یا خیابان‌ها نمود پیدا می‌کند اما برای ثبت کردن آن مشکلاتی به وجود می‌آید. بنابراین آن‌قدر گستردگی نگاه‌ها زیاد است که باید زمینه بروز و ظهور آنها را فراهم کنیم. به همین دلیل آثاری که به دبیرخانه رسیده‌اند، راضی کننده بودند و امیدواریم که مخاطبان نیز در مواجهه با عکس‌های برگزیده حس خوبی داشته باشند.
 
او در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا به عنوان دبیر در انتخاب آثار بخش عکس اعمال نظر داشته است یا خیر، گفت: جایگاه و حد و حدود فعالیت دبیر در همه‌جای دنیا مشخص است؛ من اصولاً سعی کردم در کارم دموکرات باشم، به همین دلیل با توجه به این‌که به عنوان عکاس ایران‌شناس شناخته می‌شوم اما در آثار خود از همه ژانرها عکس دارم، چراکه نسبت به اطرافم در شرایط مختلف، نگاهی متفاوت دارم و می‌کوشم یکنواخت نگاه نکنم. در داوری جشنواره نیز این‌گونه پیش رفتیم و کوشیدیم عکس‌های یکسان و یکنواخت انتخاب نشوند. شاید برخی هنرمندان به دلیل حضور من، عکس‌هایی با محتوای ایران ارسال کرده باشند اما در نهایت، ممکن است شما عکس‌هایی با موضوع ایران‌شناسی نبینید! بنابراین اعمال نظری که منجر به انتخاب یک اثر باشد اتفاق نیفتاده است؛ حتی جایی که داور باشم نیز سلیقه شخصی‌ام را کنار می‌گذارم و بر اساس شرایط فراخوان، کارها را نگاه و انتخاب می‌کنم.
 
محمودی ازناوه در بخش پایانی اظهارات خود بیان کرد: فراخوان جشنواره فجر فراخوانی به نسبت باز بود؛ چراکه موضوع آزاد بود و نگاهی که داشتیم نیز جا را برای همه ژانرها باز می‌کرد.
 
منبع: مهر
تاریخ خبر:  1402/11/08