مدیرکل هنرهای تجسمی عنوان کرد: خلاقیت و نوآوری در تمامی بخش‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشهود است بازگشت Back
 
محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا بر وجود خلاقیت و نوآوری در تمامی بخش‌های نمایشگاه فجر شانزدهم تاکید کرد.
 
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر به تشریح نگاه شخصی خود به آثار پرداخت و گفت که نمی‌تواند بگوید کدام بخش از آثار بیشتر با علایق او مرتبط بودند، با این حال به نظر می‌رسد خلاقیت و نوآوری در نظر او چشم‌گیر است. همچنین او به واسطه تجربه خود در حیطه هنر گرافیک، معتقد است که دستان هنرمندی را در میان آثار این بخش دیده است.
 
نگاه به هنر گاهی سلیقه‌ای است؛ با این حال اما در برگزاری جشنواره‌ها برآیند نگاهِ داوران و متولیان باید بی‌جهت و فراتر از سلیقه باشد. موضوعی که متولیان برگزاری این جشنواره نیز بر آن تاکید داشتند. به همین سبب نگاه به سلیقه شخصی سیاست‌گذاران و داوران این جشنواره امری مهم است که به واسطه آن بتوان وزن نگاهِ جمعی جشنواره را سنجید. در همین رابطه رئیس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر به تشریح نگاه شخصی خود به آثار پرداخت و گفت که نمی تواند بگوید کدام بخش از آثار بیشتر با علایق او مرتبط بودند؛ با این حال به واسطه تجربه خود در حیطه گرافیک می گوید دستان هنرمندی را در میان آثار دیده است.
پایِ هنر و هنرمند چند قدم جلوتر از قالب‌های تعیین شده است؛ پایِ قضاوت درباره هنر و هنرمند نیز به همین واسطه چند قدم جلوتر از قالب و اصول زیبایی شناسی بوده و برخورد با هنر تا حدودی حسب سلیقه صورت گرفته است. بر همین اساس از آن‌جا که نگاه به آثار هنری بدون درنظر گرفتن رویکرد شخصی امکان‌پذیر نیست، برای قضاوت در جشنواره‌ها و رویدادهایی از این دست باید داورانی با سلایق متفاوت حضور داشته باشند و با چند نگاه و رویکرد متفاوت به بررسی آثار هنری پرداخت؛ این رویکردی است که متولیان برگزاری شانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز بر آن تاکید داشتند و در نشست‌های برگزار شده به موضوع حضور داوران پیشکسوت و جوان با رویکردهای متفاوت در کنار یکدیگر اشاره کردند. 
محمد خراسانی‌زاده ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و ریاست موزه هنرهای معاصر تهران که ریاست شورای شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر را برعهده دارد ـ درخصوص نظر شخصی خود درباره آثار هنری به نمایش درآمده در بخش طوبای زرین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ایسنا گفت‌وگو کرد.
او با اشاره به فعالیت خود در حوزه طراحی گرافیک، طراحی صنعت و آشنایی با تدریس رشته‌های مختلف هنری در دانشگاه‌، گفت: به صورت مشخص نمی‌توانم بگویم چه گروهی از آثار به نمایش درآمده برای من جذاب‌تر بود؛ تعدادی تک‌ اثر در تمامی بخش‌ها توجهم را جلب کرد. به عنوان مثال در میان آثار بخش هنر نگارگری، چند اثر از حیث نوآوری و خلاقیت، بسیار دلنشین و جذاب بود؛ چرا که حجمی از خلاقیت را در هنری سنتی دیدم که در قیاس با سایر هنرها محدودتر است. 
او با اشاره به قواعدی که در هنر نگارگری به کار گرفته می‌شود، گفت: ضوابط و قواعد هنر نگارگری تا حدی دست هنرمند را در شکستن قالب‌ها بسته نگه‌ داشته است؛ با این حال در میان آثار به نمایش درآمده، نوآوری و خلاقیت دیده می‌شد. 
 
او گفت: در میان آثار خوشنویسی نیز کارهای قابل توجهی به نمایش درآمده است. برای خلق هنر خوشنویسی به کارگیری فن و رعایت قوانین اهمیت دارد، به همین جهت گاه در خلق اثر خلاقیت کمتری دیده می‌شود؛ با این حال در میان آثاری که دیدم خلاقیت وجود داشت.
خراسانی‌زاده که خود طراح گرافیک است، گفت: می‌توان گفت که در میان تمامی بخش‌ها جذابیت بیشتری برای من ایجاد کرد چرا که شمار تک آثار خوب آن بیش از سایر هنرها بود. در میان آثار این بخش دستان بسیار قوی هنرمندان را دیدم که به خلق اثر پرداخته بودند. به نظرم بعضی از آثار این بخش کم نظیر بود و از این بابت خوشحالم که در زمینه طراحی گرافیک شاهد پیشرفت بودیم. 
 
بخش رقابتی (طوبای زرین) جشنواره تجسمی فجر دهم بهمن ‌ماه در فرهنگستان هنر افتتاح شد؛ آثار ارسال شده به جشنواره پس از داوری در موسسه صبا به نمایش گذاشته شدند. آثار ارسال شده به شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، در کنار بخش بازارِ هنر در فرهنگستان هنر قابل بازدید است. 
 
در این راستا موزه هنرهای معاصر هم میزبان نمایشگاه آثار مفاخر هنرهای تجسمی و آینه در آینه است.
 
منبع: ایسنا
تاریخ خبر:  1402/11/19